117 години от рождението на Илия Бешков

117 години от рождението на Илия Бешков

Поклон пред паметта и духа на Илия Бешков, роден на днешния ден преди 117 години. Велик творец и необикновен човек, чиито четка и молив принадлежат на целия свят.

Илия Бешков е патрон на една от най-забележителните художествени галерии у нас – тази в Плевен. Преди близо 60 години галерията става средище на организирания художествен живот в града. И до днес е пазител на културата в региона.

 „Бездарният преследва всеки дар, робът убива свободния. Отегчи се до смърт душата ми от хитреци, измамници и угодници. Дано имам сили да не ги намразя и мъдро сърце – да ги възлюбя.“ (И. Бешков - юни 1950 г.)

Виж още …

ПП АБВ сезира прокуратурата за злоупотреби от страна на директора на „Социално подпомагане” в Попово

ПП АБВ сезира прокуратурата за злоупотреби от страна на директора на „Социално подпомагане” в Попово

Председателят на ПП АБВ Румен Петков, областният председател на партията в Търговище и член на ИБ Йорданка Георгиева и общински съветници на ПП АБВ в Попово сезираха прокуратурата относно сигнали за злоупотреби на директора на „Социално подпомагане” в Попово Димитър Кънев Димитров. Сигналът е заради сериозни съмнения за придобиване на нерегламентирани доходи и злоупотреба със служебно положение от страна на Димитров, който е и член на ГЕРБ.

„Внесеният сигнал съдържа информация за съмнения за това, че директорът на дирекция „Социално подпомагане”, обслужваща общините Попово и Опака, общински съветник от ПП ГЕРБ, председател на групата съветници на ГЕРБ в Общински съвет – Попово, използва ръководната си позиция в структурата, която работи със социално слаби граждани, за да придобива имоти по съмнителен начин и да ги препродава след това” – обясни Йорданка Георгиева.

Димитър Кънев Димитров работил като нерегламентирана агенция за недвижими имоти, като през последните 10 години е придобил и след това продал близо 20 имота. Важен детайл е, че директорът на дирекция „Социално подпомагане” за Попово и Опака изкупувал жилища на социално слаби граждани, а след това ги продавал, като се възползвал от служебното си положение.

Сезираме прокуратурата и очакваме тя да си свърши работата. Но ние в АБВ повдигаме въпроса и за морала в политиката. Политически морално ли е член на ГЕРБ, общински съветник от ГЕРБ и ръководител на обществено значима териториална структура, обслужваща социално слаби българи, да демонстрира абсолютна безнаказаност и институционална и политическа закрила, както  и  завидно благосъстояние“, коментира Йорданка Георгиева.

Сигналът е изпратен и до Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, Изпълнителния директор на  Агенцията за социално подпомагане към МТСП, както и до Областния управител на Област Търговище.

 

Виж още …

Представители на ПП АБВ участваха в дискусионна среща със заместник-председателя на НС Емил Христов и зададоха въпроси за кризата във ВМЗ Сопот и превъоръжаването на българската армия

Представители на ПП АБВ участваха в дискусионна среща със заместник-председателя на НС Емил Христов и зададоха въпроси за кризата във ВМЗ Сопот и превъоръжаването на българската армия

Представители на ПП АБВ се включиха в дискусионна среща със заместник-председателя на НС - Емил Христов, организирана от Родолюбиво движение „Иван Вазов“.
Темите на срещата бяха: превъоръжаване на българската армия, необходимост или ненужно изразходване на средства, възможности за участие на българския ВПК и критерии за избор на чужди военни производители; възможно ли е изграждане на летище в Стара Загора и инфраструктура, която да го свърже с двете ключови магистрали на България – „Тракия“ и „Хемус“; възможности за организиране на военно-патриотично обучение сред младежите и провеждане на занятия във формат „Патриотични игри“.
На срещата присъстваха Любомира Ганчева - зам.-председател на ПП АБВ, Георги Илчев - член на ИБ на ПП АБВ, проф. Михни Люцканов - областен председател на АБВ-Стара Загора, Гинчо Гинчев - общински председател на АБВ-Стара Загора и десетки активисти и симпатизанти на партията.

В рамките на форума зам.-председателят на ПП АБВ Любомира Ганчева цитира официалните финансови отчети на ВМЗ „Сопот“, според които за първото тримесечие на 2018 г., спрямо 2017 г., печалбата на дружеството намалява 23 пъти - от 28 млн. лв. през 2017 г., на 1,2 млн. лв. през 2018 г. Продажбите за същия период намаляват с 66%. Подобни резултати имат и останалите предприятия от военнопромишления комплекс на страната, сред които и „Кинтекс“. Ганчева припомни, че министърът на икономиката е поел ангажимент за осигуряване на нови поръчки за ВМЗ Сопот и подписване на договори и поради тези уверения дружеството е "затворило" значителни средства в суровини за поръчки, каквито до момента няма. В този контекст Ганчева попита Емил Христов дали подкрепя действията на министъра, който с обещанията си е довел до презапасяване със суровини, и то при спад на продажби и печалби на дружеството.

Христов отговори, че не е казвал, че военната промишленост е бъдещето за младите. По думите му, военната промишленост работи добре, когато има война някъде, но отбеляза, че при война в Сирия промишлеността ще работи добре, но ще ни изпращат мигранти и нещата са свързани. Според него, друг е въпросът, че в Сирия воюват страни със сериозен военнопромишлен комплекс и нямат нужда от нас. Той заяви, че вярва, че българската икономика трябва да работи, защото има потенциал и печалба и защото когато имаме военна промишленост, ние сме по-силни и уверени в себе си. Христов даде пример за късогледство с един от първите контингенти на България в Босна като част от холандския контингент, където са изпробвани родни прибори за нощно виждане, които се оказват много по-добри от това, с което разполагат холандците. При завръщане този факт е отразен в докладите, но до момента няма движение. За Христов има още много примери за подобно късогледство и изрази уверение, че не се презапасяваме, а това е нормално обновяване на запасите на едно армия. Според него друг въпрос е фактът, че до момента сме имали огромни запаси, които не знаем какво да правим - не можем да реализираме или утилизираме. Така че военната промишленост, по думите му, трябва да получава поръчки преди всичко от нашата армия, нашите въоръжени сили и трябва да престанем да мислим, че тази промишленост работи само за износ и министърът има основание.

 

Виж още …

Георги Първанов: Българската политика по Македонския въпрос е низ от компромиси

Георги Първанов: Българската политика по Македонския въпрос е низ от компромиси

Българската политика по Македонския въпрос е низ от компромиси от 1878 година до днес. Това заяви Георги Първанов, президент на Р България (2002-2012) в рамките на дискусията в Благоевград, организирана от ПП АБВ, под наслов „Илинден 2018 – исторически поуки и перспективи на отношенията в региона“, с участието на изявени общественици, историци и граждани. Първанов коментира, че първият компромис в тази посока е отказът от Санстефанска България.

„При Съединението ние се отказваме от идеята за едновременно присъединяване на Източна Румелия, Македония и Тракия. Присъединяваме само Източна Румелия. На следващата стъпка ние възприемаме идеята за автономия на Македония и Одринско, което е по-различно от онова, за което са се борили техните предшественици. В годините на войните вече отиваме съвсем в крайна мяра в своите компромиси, за да се стигне до признаването на Република Македония като самостоятелна държава – един компромис, който за мен е исторически и морално оправдан“.

Георги Първанов обаче е категоричен, че всички тези събития в общата ни история не означават, че в настоящето трябва да се мълчи - когато налице са нови условия и нови договорености, които засягат пряко България.

По въпроса за името на Южната ни съседка - Северна Македония – Първанов коментира, че „крие много подводни камъни“. Той е на мнение, че полемиката изобщо по македонския въпрос ще продължи до момента, в който в Скопие не признае, че македонската идея и държава е израснала от ствола на голямото българско дърво, на българската нация.

 

Виж още …

Румен Петков: Решението за името на Македония е плод на външен натиск

Румен Петков: Решението за името на Македония е плод на външен натиск

ПП АБВ подкрепя участието на Македония в Европейския съюз и НАТО. Въпросът е в цената, която ще плати България и цената, която ще плати регионът. Това коментира председателят на партията Румен Петков в Благоевград в рамките на дискусията, организирана от ПП АБВ, под наслов „Илинден 2018 – исторически поуки и перспективи на отношенията в региона“. „Ако се върнем назад във  времето, виждаме, че всички решения на наша територия, които са взети под външен натиск – и Първата световна война, и Междусъюзническата, и Втората световна, и през деветдесетте години – обикновено са били с цената на много човешки жертви, на много напрежение, на много разрушение и връщане на региона, като цяло, назад“.

Петков изрази мнение, на базата на социален сондаж, че желанието за промяна на името на южната ни съседка няма представителност и е подкрепено основно от албанското население там. „Ако разширяването на НАТО става с цената на разделянето на обществото на съседната нам братска държава… Със силово наложено решение за името, какво ще постигнем..?“.

Петков смята, че българската държава отсъства съзнателно от събитията около името на Македония. „Още по-лошо – Външно министерство заяви, че всички предложени имена за Македония за нас са приемливи, с един и същ ентусиазъм прегърнаха и Илинденска Македония, и Северна Македония и Горна Македония… Министър-председателя, още по време на българското председателство на Съвета на Европа, отстъпи преговорния процес на Ципрас“, коментира Петков и добави, че има неща, за които ние българите, като нация, трябва да си дадем ясна сметка, че са недопустими. „Когато ние се стремим да отсъстваме, някой друг взема решението вместо нас. Само, че ние ще платим сметката“, каза още Румен Петков.

 

Виж още …

Честит професионален празник на българските дипломати

Честит професионален празник на българските дипломати

Обръщам се с чувство на особена почит и благодарност към българските дипломати, които десетилетия наред даваха живота, енергията и волята си за добруването и авторитета на българската държава и държавност.

Няма дипломат в света, който да не работи за държава. Грешката на някои от нашите е, че честно и почтено работиха за нашата родина България. За което тя не им се отблагодари, а ги обиди по един крайно незаслужен начин.

Чест и слава на Вас и Вашия труд, на Вашия патриотизъм!

Бъдете живи и здрави!

Честит празник!

 

                                                                                                      Румен Петков,

                                                                                                      председател на ПП АБВ

Виж още …

ПП АБВ призовава президента Румен Радев да наложи вето върху ЗИД на Закона за лова и опазване на дивеча

ПП АБВ призовава президента Румен Радев да наложи вето върху ЗИД на Закона за лова и опазване на дивеча

ДО

Г-Н РУМЕН РАДЕВ

ПРЕЗИДЕНТ

Р БЪЛГАРИЯ

19 юли 2018, София

 

Относно: Упражняване конституционното право на вето на президента на Република България за връщане в Народното събрание на Закона за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча

Уважаеми г-н президент,

Видно от сайта на Народното събрание, на 11 юли 2018 година едновременно на първо и второ четене, в нарушение на духа на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и без обсъждане в комисията по околна среда и води, е гласувано изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча.

С приетите промени се открива груповия лов на дива свиня от датата на публикуването на предложения ЗИД, като се въвежда и срядата като ловен ден. Досега груповият лов на дива свиня започваше от 1 октомври и приключваше втората неделя на януари, като ловни дни бяха само събота, неделя и официалните празници.

С приетите без каквото и да е обществено обсъждане промени, груповият лов може да започне веднага, като срядата се добавя като ловен ден. Така според изчисленията на вносителите се добавят още 54 допълнителни дни за групов лов на дива свиня или се осигуряват общо 138 078 ловни излета.

Официалните мотиви на вносителите са, че това е еднократно предложение, свързано с необходимостта от недопускане появата на африканска чума по свинете в България. С това се оправдава и спешното прокарване на законопроекта през парламента.

В тази връзка:

  1. От години се знае, че африканската чума бавно се приближава към България и нейното съществуване не може да бъде оправдание за прокарване на такива важни промени без каквато и да е обществена дискусия!
  2. Предложените мерки няма да намалят опасността от поява и разпространение на африканска чума в България. Точно обратното – груповият лов се извършва с до десет броя ловни кучета, които гонейки свинете водят до тяхната дисперсия с десетки километри. По тази причина груповият лов на дива свиня е забранен в страните с африканска чума.
  3. Поради гъстата широколистна растителност в този период на годината тя ще пречи на ефективното осъществяване на този метод на ловуване тъй като по-дребните приплоди и едногодишни прасета, върху които трябва да се концентрира ползването, ще останат в голямата си част незабелязани. Пръснатите от груповия лов животни ще мигрират в други райони, което би допринесло за разпространяване на заразата.
  4. Груповият лов на дива свиня се извършва с до десет броя ловни кучета. В момента всички други диви животни имат малки. Повечето от използваните кучета гонят всякакъв дивеч и при гонка с кучета преди октомври на практика ще бъдат изтребени голяма част от родените тази година сърни, благородни елени и елени лопатари.
  5. През септември е брачният период на благородния елен. Каквито и да е гонки в този период ще компрометират неговото успешно размножаване и ще допринесат значително за незаконния отстрел на този вид, който тъкмо започна да се възстановява в България.
  6. Месеците юли, август и септември са отпускарски месеци и планините са пълни с туристи, събирачи на горски плодове и гъбари. Всички гори извън националните паркове и резерватите са ловна площ, в която в сряда, събота и неделя ще се провежда групов лов на дива свиня. Припокриването на ловния, туристическия и събираческия сезон ще доведе до рязък скок на инцидентите по време на лов и обществените конфликти, което въобще не е взето предвид при предлагането на законопроекта.
  7. Сряда е работен ден и няма приложен икономически анализ как това ще се отрази на икономиката на страната.

Ловуването с прогонване на дивеча има отношение не само за дивата свиня. Ще бъде засегната всяка една брънка на системата биотоп – ловец. След такава „вакханалия“ ще бъдат необходими десетилетия за достигане даже на съвременните нива на националното ловно стопанство. Нито една държава, застрашена от африканска чума по дивата свиня не е въвела като мярка тотален лов с прогонване на дивеча. Според Приложение 3 на действащия Закон за лова и опазване на дивеча, дива свиня и в момента може да бъде ловувана индивидуално целогодишно, което дава широки възможности за регулиране на нейната численост.

В общественото пространство не е видно становището нито на Оперативния щаб за превенция на африканската чума по свинете, нито на Ловния съвет към ИАГ, нито даже на Националното сдружение на ловците и риболовците, чиито членове се очаква да изпълнят основните мероприятия  - безкраен лов на гонка с кучета при евентуална промяна на срока за групов лов на дива свиня.

Безкрайният лов на гонка с кучета е без аналог при стопанисване на дивеча в нито една страна. Тези изменения в ЗЛОД са не само безсмислени, те са и вредни за стопанството на България, може да доведат и до човешки жертви. Всичко това можеше много лесно да бъде показано и разбрано, ако имаше каквато и да е обществена дискусия.

Уважаеми господин президент,

Тази промяна на Закона за лова и опазване на дивеча не е наложена от обществена или екологична необходимост. Евентуална чума по дивата свиня би засегнала единствено популацията на този вид. Дивата свиня е пластичен вид и може да се възстанови за период от няколко години, щетите върху останалите видове в екосистемата обаче, ще бъдат тотални и трудно възвратими.

Понякога прибързаните управленски решения могат да бъдат по-отговорни и по-фатални и от чумата.

В тази връзка се обръщаме към Вас да упражните своето конституционно право на вето и да върнете приетите изменения на Закона за лова и опазване на дивеча обратно в Народното събрание за повторно разглеждане.                            

 

                                                                                     С уважение:  /п/

                                                                                             Румен Петков

                                                                                             председател на ПП АБВ

Виж още …

Румен Петков: Избиването на животни без доказателства за здравния им статус е неприемлива държавна политика

Румен Петков: Избиването на животни без доказателства за здравния им статус е неприемлива държавна политика

Достатъчно доказателства за здравния статус на избитите в Странджа животни липсват. Това заяви в ефира на bTV председателят на ПП АБВ Румен Петков и отправи предупреждение за повишен контрол по отношение на заплахата от африканска чума по свинете от Румъния.

„Избиването на животни без доказателства за здравния им статус е неприемлива държавна политика. Това, което се вижда от кадрите и на телевизиите е, че животните са здрави”, каза Петков и добави, че подобни становища са изразили и ветеринарни специалисти. Освен, че такива предписания за масова евтаназия на животни при риск от зараза от чума няма, но и избиването на добитъка в Странджа започна дни преди да излязат лабораторни резултати от взетите проби, обясни председателят на ПП АБВ.

„Нито България, нито Европа реагираха адекватно в ситуацията. Това е нещо, за което трябва да се търси отговорност. Твърди се, че една четвърт от животните в този край са неидентифицирани”, коментира Румен Петков. Той припомни, че 700 огнища на болестта в Турция са били известни и по-рано, но темата от нашите власти е била неглижирана.

Румен Петков отново призова президентът Румен Радев да свика Консултативен съвет за национална сигурност по темата за заразата с чума по дребни преживни животни.

 

Виж още …

Любомира Ганчева: Младежката политика не живее затворена в Народното събрание

Любомира Ганчева: Младежката политика не живее затворена в Народното събрание

България е в клинична демографска смърт и едната от множеството инициативи на АБВ – Младежи „Оставам в България“ е опит да се преборим с тази драматична тенденция. Това заяви в ефира на Канал 3 заместник-председателят на ПП АБВ и председател на АБВ – Младежи Любомира Ганчева.

„За по-малко от година с кампанията „Аз оставам в България“ на АБВ – същността й е ясна - достигнахме огромен брой млади хора в различни градове и села, не само по жълтите павета и не само в София с „красивите, ранобудни и протестиращи“. Целта на първия етап беше да идентифицираме проблемите на младите българи. А те са много различни – и като профил, и като житейски цели. И това даде един много различен от досега известния ни ракурс по темата. Младежката политика не живее затворена в Народното събрание или в дадена институция“.

Агресията, насилието и езикът на омразата стои на челни позиции сред причините младежите да напускат родните си градове и да търсят по-приобщаваща среда, посочи Ганчева. Освен липсата на работни места или добро трудово възнаграждение, именно здравата социална среда се е оказала причината те да потърсят друго място за живот. В този контекст именно е и една от инициативите на АБВ – Младежи „Спортът сплотява – живей, бъди активен срещу агресията“ – инициатива, която събра на един спортен терен голяма част от младежките организации от останалите политически сили. 

Любомира Ганчева подчерта, че младежите, като част от ПП АБВ, разполагат с пълна свобода и при идейното формиране, и при реализирането на своите инициативи. „Няма друга политическа партия, която толкова много да помага и да дава шанс на младите хора в нейните редици да участват в реалната политика.    

 

 

Виж още …

Доц. Христо Михайлов, АБВ: Убиването и унищожаването на животни не може да бъде политика

Доц. Христо Михайлов, АБВ: Убиването и унищожаването на животни не може да бъде политика

Доц. Христо Михайлов, експерт на АБВ в областта на околната среда, в интервю за Агенция „Фокус“ за новия Закон за лова и опазване на дивеча и чумата по свинете.

Фокус: Доц. Михайлов, Народното събрание прие промени в Закона за лова и опазване на дивеча на първо и второ четене. Каква е оценката Ви за този законопроект и защо АБВ го определи като недоразумение?

Христо Михайлов: Оценката по същество е такава, защото проектът е знаков за всичко това, което се случва в последните месеци в България. Това е един изключително лош пример за липса на държавничество във всички отношения. Когато институциите не разговарят по между си, когато не разговарят със своите граждани, когато не искат да чуят гласа на своите граждани и обществени структури – няма никаква друга оценка. Това е пореден пример за безвластие, за законодателен и правен нихилизъм. Ако тръгнем в детайлите на този законопроект, изразих своята официална позиция още в късната вечер в деня на приемането на проекта на първо и второ четене. Той няма доведе до нищо реално. Това е опит на властта да прехвърли своята отговорност върху своите граждани. Властта, която четири години нищо не предприе. В тези четири години на африканската чума по свинете се появи в страните – членки на ЕС. От прибалтийските републики започна да циркулира през Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния. Минаха четири години и не само, че нищо не се предприе, случиха се неща, които показаха пълно безхаберие към темата. В България преди години беше открит Център за превенция на болестите по дивеча. Втори център в света. Този център е одобрен от Световната здравна организация, от Световния съюз за защита на дивеча, от българското правителство и е със седалище в Правец. От две години поради нежелание на българската страна да изпълни своите ангажименти, този център практически не функционира. В последните пет-шест месеца в страната ни имаше немалко срещи, беседи, конференции, симпозиуми, включително присъствие на ЕС, в които представителите на българските институции практически отсъстваха. Визирам проблемите, които се обсъждаха в земеделието, в животновъдството, в биоразнообразието през април месец в България, една голяма международна научна конференция само преди месец на 14 и 15 юни в София, на която присъства водещ учен, професор от Швеция по проблемите на африканската чума по свинята. Никой не пожела да дойде и да го чуе по проблемите за африканската чума по свинята. Без да изпадаме в детайли, всичко това показва за мен едно – държавата не е счупена, тя е строшена на много части. България в момента представлява държавата на Бойко Борисов и неговите министри, държавата на мутроолигархията, на чиновника, вперил се единствено в себе си и в утрешното си бъдеще. Дали има някакъв остатък България – за българския гражданин, всеки един може да прецени. Така България няма бъдеще, тя е строшена, защото гръбнакът й е строшен.

Фокус: Управляващите мотивират законовите изменения с това, че ще предотвратят заразяването с чума по свинете, а от АБВ алармирахте точно за обратното. Защо се разминават вашите тези и на какви сведения почиват опасенията на АБВ?

Христо Михайлов: Един обикновен пример искам да дам. Фермерът „Х“ стопанисва 100 хил. дка територия заедно с 1000 домашни свине. Дивечовъдът „У“ стопанисва 100 хил. дка ловна територия с 1000 диви свине. Когато дивечовъдът се обърне към фермера и го помоли да не изтравя дивеча върху неговите 100 хил. обработваеми дка, където не остана муха, пчела, мравка дори, така моли яребици, сърни, свине, елени. Земевладелецът фермер ехидно се подсмихва и казва да си гледат работата. Държавата иска от дивечовъда „У“ да избие и унищожи собствените си 1000 диви свине, за да помогне на свиневъда „Х“. Това говори едно единствено нещо – липса на всякаква институция, на институционална подкрепа, на секторна политика. Секторната политика в ловното стопанство е точно тази - да потърси баланса на интересите между всички. Днес дивечовъдът трябва да избие собствените си свине, за които е сключил договор с държавата за 15 години да ги стопанисва по определени правила, за да подкрепи свиневъдът „Х“. Няма как да се случи това. Затова казах в началото – държавата иска да прехвърли отговорността си. Има бездарни, безидейни, безумни чиновници на най-високо ниво. Политически лица ,подставени без образование, без ценз, без идея за това как трябва да се решават въпросите. Градусът на напрежението кипи, не поради летните горещини. Градусът на напрежението кипи, България ще се взриви и ще избухне буквално след месеци, ако така продължават безумията на тези политици, които ни управляват в момента. Фокус: С промените се позволява лов на дива свиня в сряда, събота и неделя. До какви резултати може да доведе тази мярка?

Христо Михайлов: До няколко българи по-малко, до може би повечко наранени такива. През юли и август е сезонът на гъбите, на билките, на малините, на къпините, на активния туризъм, на добива на дърва за огрев. В този период ти да вкараш 100-хилядната българска армия от ловци в горите, заедно със своите не по-малко от 10 кучета на ловен район, за прогонване на диви свине. Да обясни някой как на ловджийското куче ще му подскажем да гони дивата свиня, а не малките на сърната, на лопатара, зайците в гората, които са родени само преди месец-два. Да постигнем някакъв резултат на тази растителност, когато практически от дивата свиня не можем да видим нищо друго освен майките, които водят стадата, тъй като малките са 10-12 кг и са като малки плъхове и зайци и плъхове, които търчат в горската растителност. 99,9 % от българските ловци категорично въстанаха срещу този законопроект, безсмислица или безумие. Това показва надежда, че има все още общество, идея, механизъм за противопоставяне на властовите безумия. Нищо няма да се получи като краен резултат. Напротив, ще разгоним дивите свине из страната, ще прогоним част от свинете по сухоземната граница в Румъния. Ще постоят там на спокойствие, ще се върнат след двайсетина дни и ще докарат вируса със себе си. В резултат на това принудително мигриране, което държавата иска българският ловец да направи, за да може след месец-два, три, ако влезе вирусът в България, да кажат, че ловците не са се справили и са виновни за проблема. Не – ловците са по-мъдри от тези, които в момента се мъчат да ни управляват. Фокус: Увеличават се огнищата на африканска чума по свинете в Румъния. Според Вас достатъчни ли са мерките, предприети от страната ни за нейното предотвратяване и какви са Вашите препоръки?

Христо Михайлов: Мерките, които се предприемат са изключително закъснели, каквито и да са те. Да, бих могъл да кажа, че има план А и план Б, но има и мерки, които са абсолютно глуповати. Невъзможно е в рамките на един ловно-стопански район да се изгради една площадка за загробване на убитите диви свине. В един ловно-стопански район от 50 хил. дка, може да ловуват няколко ловни групи. Ако си представим, че една ловна група убие две, три, четири, пет, десет диви свине – тя трябва да ги премести на 10-15 км на мястото на тази площадка, където е определена. Това е указание, подписано от чиновници в Агенцията по горите, разпратено е по всички структури по места. Като цяло, въпреки някои безумни текстове в мерките за превенция, като цяло са правилни, но безвъзвратно закъснели.

Фокус: Виждате ли синхрон между институциите за превенцията на чумата по свинете?

Христо Михайлов: Не, категорично не. Те не си говорят, какъв синхрон да има? Агенцията по безопасност на храните заедно с Агенцията по горите и редица други институции формално са в един Национален кризисен щаб, но те не координират съвместно мерките си. Какво да ви кажа по темата, дали БАБХ и ветеринарните лекари в страната са подготвени. Първо, в пограничните райони, както се оказа, поради чумата по дребните преживни животни, ветеринари няма. От няколко години в учебните планове на ветеринарната специалност в Стара Загора и София отсъстват редица важни дисциплини, които дават един общ поглед на ветеринарен специалист по болестите по дивите животни. То не беше шап, птичи грип, бруцелоза, син език, нодуларен дерматит, сега виждате какви са актуалните теми. На този фон да изключиш с наредба за определяне на минималните изисквания за формиране на учебния план на регулираните дисциплини от ветеринарните специалности редица фундаментални и важни дисциплини, които се изучават във всички страни на ЕС, как очакваме от ветеринарните лекари да са подготвени? Какъв ветеринарен лекар може да си, когато първата и последната ти дума и действия са: „унищожавай“, „изтребвай“, „убивай“, „ликвидирай“. Какво лекуваме, какви профилактични мерки взимаме? Каква превенция, какви национални планове прилагаме? Стига сме слушали пияниците от Брюксел. Убивай и унищожавай – не може да бъде политика. Вие ме питате за това какви институционални мерки и съвместни действия и дали институциите помежду си комуникират. Не, така просто държава не се прави.  

Деница КИТАНОВА

Виж още …

ПОЗИЦИЯ НА ПП АБВ: ДЕМОГРАФСКА ПОЛИТИКА

ПОЗИЦИЯ НА ПП АБВ: ДЕМОГРАФСКА ПОЛИТИКА

На 5 юли Министерският съвет прие План за действие за 2018 г. по Националната стратегия за демографско развитие. Като подкрепяме тази процедура ние напомняме, че един от резултатите от участието на АБВ в правителството до 2016 г. беше именно извеждането на демографската политика като приоритет, както и осъвременяването и фокусирането на основните документи, на които се основава държавната политика в демографската сфера.

ПП АБВ работи системно още от самото си създаване с експерти по демография от академичните среди и от държавното управление, изучили сме и следим опита на други европейски страни, които имат сходни на българските характеристики.

На основата на натрупаната експертиза, ние за пореден път алармираме, че пасивната позиция на правителството и парламентарното мнозинство води до задълбочаване на проблемите. Демографските проблеми може и да се повлияят донякъде от дълготрайното действие на положителни макроикономически показатели, но тяхното решаване може да се ускори единствено чрез прилагането на дългосрочни и консенсусни в обществото политики, които да генерират и насърчават положителни демографски тенденции.

На практика всички основни елементи на демографската картина се развиват негативно. Нетната емиграция от страната, макар и намаляваща, остава в много високи стойности. Ниската раждаемост, високата и ранна смъртност, застаряването на населението, сравнително ниската средна възраст – всички тези показатели имат негативен знак в България. 

ПП АБВ отново напомня за свои конкретни инициативи, които ще дадат бърз и положителен ефект върху демографските процеси в България. Демографската ситуация може да се подобри в средносрочен план с действия в три посоки:

 

 

  1. Удължаване на средната продължителност на живота

При средна продължителност на живота в България от 74.76 години, при мъжете тя е 71.26 години, а при жените – 78.40 години. Това са ниски за Европа стойности. Този показател може бързо да се повиши, ако се предприемат някои целенасочени мерки:

 

  1. Подобряване на профилактиката сред рисковите групи

 

Две са групите заболявания, които водят до най-висока смъртност – болести на органите на кръвообращението – причина за 67% от смъртните случаи и появата на злокачествени новообразувания – 17% от причините за смърт. По данни на НСИ, ако се елиминират заболяванията от злокачествени новообразувания, средната възраст ще се увеличи на 77.39 години, съответно – 74.08 години при мъжете и 88.06 години при жените. Ако се елиминират болестите от заболявания на органите на кръвообращението, средната продължителност на живота ще се увеличи до 86.98 години, съответно - 83.14 години при мъжете и 90.49 години при жените.

От злокачествените новообразувания най-смъртоносен е ракът на трахеите, бронхите и белия дроб – около 20% от всички случаи, следван от рак на дебелото черво, стомаха, млечната жлеза, панкреаса, простатата. Сърдечно-съдовите болести причиняват смъртта на половината от мъжете, които умират на възраст между 45 и 69 години.

Ранната диагностика на тези заболявания, редовната профилактика, ще направи лечението много по-успешно, ще намали смъртните случаи и ще увеличи продължителността и комфорта на живот. Освен това средствата за здравеопазване ще се харчат много по-ефективно.

 

Тази мярка спестява, а не изисква допълнителни публични средства.

 

  1. Намаляване на бедността сред възрастните хора – увеличаване на старите пенсии – преизчисляване среден доход/коефициент трудов стаж

 

Едни от най-ощетените в българското общество хора, обречени на бедност в трудна за тях възраст са тези, които отдавна са се пенсионирали. Поради повишаването на доходите с годините и поради инфлацията в минали години, хората, които са се пенсионирали преди повече време, макар и с продължителен трудов стаж, получават ниски пенсии. Разликата например между един учител с 35 години стаж, който се е пенсионирала преди 2000 година и учител със същия стаж, който се пенсионира сега е в пъти. Това е силно несправедливо и проблемът се задълбочи с увеличаването на минималните пенсии. Сега около 40% от пенсионерите вземат минимална пенсия въпреки, че много от тях имат дълъг и доказан осигурителен стаж.

 

Последното преизчисляване на пенсиите спрямо промените на средния осигурителен доход беше направено преди близо 15 години. Необходимо е да се заложи в бюджета и въпреки че е скъпа мярка, да се прави периодично. Стабилизирането на НОИ след предложените от АБВ промени в пенсионната система позволяват да се предприеме такава стъпка.

 

  1. Подобряване на качеството на живот сред възрастните хора – увеличаване на местата в домове за възрастни, приемане на закон за социалните услуги

 

Голяма част от възрастните хора живеят сами, в отдалечени селища, в които държавата не е в състояние да предостави достатъчно качествени публични услуги. Същевременно домовете за възрастни хора и услугите, които те получават в собствените си домове  са много ограничени.

Ние настояваме да се даде възможност за адекватно съвместно финансиране на социални услуги за възрастни хора, което значително ще увеличи обема на предоставяните услуги. Например таксата в домовете за възрастни да не бъде фиксирана, а да зависи от дохода на съответния възрастен човек.

 

  1. Увеличаване на раждаемостта

 

  1. Поемане на грижата за деца – безплатни ясли и детски градини

 

Подобна мярка ще струва около 500 млн. лева допълнително, но ще доведе до социализация на децата, драстично намаляване на отпадането от училище, по-добро здраве и възпитание, възможност за родителите да съчетават кариерата със семейните ангажименти.

 

  1. Намаляване на детската бедност – стимулиране на заетостта на родителите

 

Облекчаването на грижите за децата – гарантирани и безплатни детски ясли и градини, гъвкаво работно време, финансови стимули и други, които позволяват родителите да се връщат по-рано на работа ще доведат до намаляване на детската бедност. В изследване, направено от Института за икономика и международни отношения и Фондация „Фридрих Еберт“ през миналата година се видя, че в България има над 400 хиляди души в трудоспособна възраст, които не си търсят работа. Много голяма е групата на младите хора между тях. Мерки за стимулиране на тяхната заетост ще доведе до повече сигурност и по-високи доходи в семействата с малки деца. От друга страна следва да се търси строга отговорност за безотговорно родителство – отглеждане на деца в лоши условия, неизпращане на училище и т.н.

 

Тази мярка изисква ограничени средства, като в същото време ефектът върху публичните финанси ще бъде много положителен.

 

 

 

 

  1. Бонуси за трето дете

 

Опитът на страни като Унгария показва, че стимулиране на раждаемостта на трето дете, включително чрез значителен финансов стимул, може да се комбинира с критерии, които не са дискриминационни и в същото време насърчават отговорното родителство. При внимателно изготвяне на подобни критерии, може да се предвиди финансов стимул в размер на 20 – до 30 хиляди лева, с които семейството да бъде подпомогнато в закупуване на жилище или друга инвестиция, която да повишава качеството на живот на децата.

 

  1. Подобряване на грижата за новородените

 

Включително намаляване на детската смъртност, подобряване на семейното планиране, допълнително ограничаване на ранните раждания,  развиване на програмите за асистирана репродукция и повишаване на сексуалната и медицинска култура сред младите хора.

 

III.       Намаляване на нетната миграция

 

  1. Увеличаване на доходите от труд

 

Стимулиране на работодателите да задържат работниците, дългосрочна програма за увеличаване на доходите и на конкурентността на икономиката. Подобряване на достъпа на хората с увреждания до трудова дейност. Стимулиране на предприемачеството и иновативността.

 

  1. Подобряване на образование и здравеопазване

 

Състоянието на системите на образование и здравеопазване са една от основните причини за емиграцията на млади семейства. Основните критерии за промени трябва да бъдат универсалния достъп и качеството.

 

  1. Грижа за деца

Една от основните причини за емиграцията е грижата за децата. Това включва освен пряката грижа, също и възможността за съчетаване на отглеждането на деца с перспективите за кариерно развитие, перспективите за качествено образование и здравеопазване.

Това предполага цялостна политика на държавата към семейството и децата. В тази интегрална политика могат да се заложат редица мерки, които съществуват в развитите европейски страни и които не задължително изискват повече средства. Целта на подобна политика е да се дадат гаранции, че българските деца ще растат и ще се развиват пълноценно с грижите и стандартите на отговорното родителство и с активната роля на държавата.

17 юли 2018 г.

Виж още …

ПОЗИЦИЯ НА ПП АБВ ВЪВ ВРЪЗКА С ВЪЗНИКНАЛОТО ОБЩЕСТВЕНО НАПРЕЖЕНИЕ СЛЕД ОТКРИВАНЕ НА ЗАБОЛЯВАНЕТО „ЧУМА ПО ДРЕБНИ ПРЕЖИВНИ ЖИВОТНИ“

ПОЗИЦИЯ НА ПП АБВ ВЪВ ВРЪЗКА С ВЪЗНИКНАЛОТО ОБЩЕСТВЕНО НАПРЕЖЕНИЕ СЛЕД ОТКРИВАНЕ НА ЗАБОЛЯВАНЕТО „ЧУМА ПО ДРЕБНИ ПРЕЖИВНИ ЖИВОТНИ“

Напоследък в нашата страна доста зачестиха случаите и скандалите с умъртвяване на животни, пораждащи широко обществено недоволство и напрежение.

 На практика в последните 5-6 години ежегодно у нас се констатира нова, екзотична или малко позната за специалистите болест. Често щетите са значителни, не само поради преките, но и поради косвените загуби, които търпи националното стопанство. Страната преживя епидемии от шап по дивите чифтокопитни животни, шарка по овцете, нодуларен дерматит при говедата, син език по дребните и едри преживни животни и епидемия от птича инфлуенца (птичи грип), която буквално унищожи водоплаващото ни птицевъдство.

 Сега ни сполетя нова болест - чума по дребните преживни животни. Говори се, че идва нова, още по-опасна - африканската чума по свинете. Нейното проникване би имало катастрофални последици за родното свиневъдство.

Защо се случва всичко това? Къде се крият причините?

Наистина ли сме безсилни като държава да се справим с тези предизвикателства?

Къде, в тези ситуации, е Европа?

Достатъчна ли е нейната подкрепа и изобщо има ли такава?

Във връзка с настоящата епидемия от чума по дребните преживни животни обяснението на официалните ветеринарни власти за предприемане на крайните мерки, свързани с изтребление на цели стада, е спазването на закона. Така и трябва да е. Законите са за това - да се спазват. Законите обаче се пишат за и в полза на хората и обществото.

Очевидно е, че държавата, в лицето на Министерство на земеделието и храните и Българската агенция по безопасност на храните, за пореден път не успява да се справи адекватно със ситуацията и да защити българския национален интерес.

 

На преден план излизат няколко важни въпроса, които търсят своя  отговор:

  • От колко време официалните ветеринарни власти са знаели за наличието на това заболяване в съседна Турция?
  • Какво е предприето, за да се опази поголовието в страната и особено животните в най-застрашените райони на Бургаска, Ямболска и Хасковска област?
  • Рисковите погранични региони осигурени ли са с достатъчно ветеринарни кадри и ако не са - кой носи отговорност за това?
  • Наличните ветеринарни специалисти, особено в рисковите региони, имат ли достатъчна теоретична и практична подготовка за това и други екзотични заболявания? Кой, кога и как обезпечава тяхната допълнителна подготовка, при положение, че болестта е малко позната и малко изучавана у нас?
  • Запознати ли са фермерите с рисковете от проникване на това и други сходни заболявания? Каква е системата за осигуряване на такава подготовка?
  • Логично следва въпроса - къде е мястото и каква е ролята на Центъра за оценка на риска по хранителната верига като спомагателен орган на МЗХ след като в Турция са установени 700 огнища на чума по дребните преживни животни? Ако болестта там е установена преди 3-4 години мерките не трябваше ли да бъдат "железни"?
  • Каква е била позицията и в какво се изразява конкретната помощ, която България е получила от европейските институции по отношение на това заболяване, което години наред е на външните граници на ЕС?
  • Как БАБХ и МЗХ оценяват ситуацията с идентифицирането на животните в тези райони, а и в цялата страна? Вярно ли е твърдението, че близо ¼ от животните не са идентифицирани? Ако е така - как на практика експертите от БАБХ и практикуващите ветеринарни лекари изпълняват иначе ясно разписаните мерки за надзор на заразните заболявания?
  • Гарантира ли БАБХ, че в застрашените региони, в т.ч. в селищата от 20-километровата сентинелна зона не е извършван нелегален внос на живи животни? Как агенцията оценява изпълнението на надзорните програми?
  • Може ли БАБХ да гарантира, че в страната няма нелегален внос на биопродукти, в т.ч. и на ваксина срещу това и други сходни заболявания?
  • Как, кога и от кого в конкретния случай са получени пробите за лабораторни анализи?
  • Имат ли достатъчно опит и квалификация нашите диагностични лаборатории? Кой и как определя нивото на тяхната готовност?
  • В конкретния случай - по какви критерии чиновниците от БАБХ са преценили достатъчността на лабораторните тестове като специфичност и чувствителност, за да предприемат изпреварващо налагане на изтребителни действия спрямо животните в засегнатите стада и стадата около тях?
  • Как администраторите от БАБХ ще обяснят почти тоталното отсъствие на клинични признаци при животните от набедените стада ако действително при лабораторните изследвания е доказан вирусът, причиняващ болестта, респ. наличието на активна инфекция?
  • Защо преди определянето и налагането на тежките мерки, предприети за овладяване на ситуацията не е използван експертния капацитет и потенциал на всички специалисти от страната? Кое налага неглижиране мнението на учените от висшите ветеринарни училища и от БАН, както и на изследователи и учени, преминали в пенсия, но с достатъчно опит и познания?
  • Защо не е потърсена незабавна експертна помощ от най-добрите европейски специалисти - епидемиолози, вирусолози и инфекционисти, при положение, че заболяването за първи път се установява в страна от ЕС?
  • Как БАБХ и МЗХ оценяват собственото си поведение пред обществото от гледна точка на неговата информираност, разяснителни действия, работа с институциите и неправителствените организации?

 

Най-общи изводи:

  • Перманентното състояние на „епизоотично неблагополучие“ на нашата страна в последните години налага спешна преоценка на досегашните политики на държавата в областта на земеделието и в частност - контрола на болестите по животните.
  • Честото избиване на големи животински популации по причина на проникнали в страната заразни заболявания създават в част от обществото усещането за експертна безпомощност на ветеринарните специалисти и недоверие към професията на ветеринарния лекар. Това е тотално разминаване със състоянието на проблема в развитите страни.
  • Твърде често се налага мнението сред хората за закъснели или неадекватни действия от страна на институциите.
  • Като изключително слаба може да се оцени работата на БАБХ по отношение информираността на обществото, особено по въпросите, свързани с ангажираността на фермерите и дребните собственици на животни с мерките по недопускане поява и разпространение на опасни болести.
  • Крайно незадоволителни са резултатите от изпълнението на програмите за надзор на заразните заболявания. Необходимо е цялостно преосмисляне на политиките и действията в това направление при пълна ангажираност на централната държавна и местните власти.
  • Крайно наложително е да се засили присъствието на държавата в най-рисковите региони чрез стимулиране ангажираността на държавните ветеринарни органи по места по всички възможни пътища.
  • Трябва да се пренасочат действията на официалните ветеринарни институции от посока потушаване на вече възникнали ситуации към мерки за тяхното предотвратяване.
  • Крайно недостатъчна се усеща в обществото съпричастността и конкретната помощ на ЕС и неговите институции при подобни ситуации. Необходимо е правителството да преосмисли действията си в това отношение и да провокира незабавна ангажираност на ЕС.
  • Като първостепенна задача на правителството трябва да стане ангажирането на европейските институции към гарантиране на здравното осигуряване на продуктивните животни от районите на външните граници (особено от юг-югоизток) като елемент от общоевропейската сигурност.
  • Правителството трябва да има последователна и адекватна политика по отношение опазване на поголовието от животни в районите на Странджа-Сакар и Източните Родопи, като елемент от една модерна регионална политика.
  • Трябва незабавно да се сложи край на политиката на обърнат гръб на държавата към интересите на българските фермери и животновъди, особено в пограничните райони.
  • България не бива повече да калкулира загуба на доверие в държавността. Липсата на подкрепа, човешко отношение и съпричастност към мъката на хората, за които животните са основен поминък, са белег на тежка държавническа инсуфициентност.

 

 

ПРЕПОРЪКИ

 

  • Бърза намеса на евродепутатите и налагане на специфична политика на Европа за подобряване на профилактиката в рисковите страни на ЕС, граничещи с приносители на опасни заразни заболявания по животните.
  • Обезпечаване на граничните райони с официални ветеринарни лекари и технически персонал за изпълнение на мероприятията от държавната профилактична програма.
  • Обезпечаване от страна на ЕК и ЕС на външните граници на ЕС с хора, средства и техника.
  • Преобразуване на БАБХ (Българска агенция по безопасност на храните) в БАЗЖБХ (Българска агенция по здравеопазване на животните и безопасност на храните) и засилване дейностите по профилактика и здравеопазване на животните.
  • Създаване на специален фонд „Зоопрофилактика“, който да се ползва изключително за превенция и контрол на опасни заразни заболявания по животните.
  • Ясна, адекватна и справедлива компенсаторна политика към гражданите.
  • Засилване на граничния ветеринарен контрол.
  • Разработване и въвеждане на програма за допълнително обучение на ветеринарните специалисти по проблемите на екзотичните болести по животните.
  • Разработване и незабавно въвеждане в изпълнение на Програма за информираността на фермерите и дребните собственици на животни по опасните за тях болести .
  • Увеличаване на рисковата гранична зона от 20 на 40 км.
  • Свикване на КСНС при президента.

 

17 юни 2018 г.

 

 

 

Виж още …

Румен Петков алармира, че на 13 юли самолет е излетял от летище „София“, без проверка от граничните власти

Румен Петков алармира, че на 13 юли самолет е излетял от летище „София“, без проверка от граничните власти

Председателят на ПП АБВ Румен Петков алармира, че на 13 юли тази година самолет е излетял от летище „София“, без проверка от граничните власти.

„В петък 13, между 17 ч. и 19 ч. самолет с определен брой пътници на борда е излетял от летище „София“, без каквато и да е проверка от граничните власти – нито на пътниците, нито на техния багаж. Ако това е вярно, първо би било абсолютно непочтено, ръководството на МВР да се опита да прехвърли отговорността върху летищните власти“, заяви Петков и отново призова за оставката на вътрешния министър, в противен случай, добави той, става въпрос за неспособността на министър-председателя да създаде условия българските граници, границите на ЕС да бъдат ефективно управлявани на летище.

Виж още …

Любомира Ганчева пред „Фокус“: Имаме намерението да излезем извън обхвата на страната с инициативата „Аз оставам в България“

Любомира Ганчева пред „Фокус“: Имаме намерението да излезем извън обхвата на страната с инициативата „Аз оставам в България“

Виж още …

Top