ПОЗИЦИЯ НА ПП АБВ относно справяне със социално-икономическата криза, породена от коронавирус в Република България

Facebook Twitter

Коронавирусът се оказа предизвикателството на десетилетието, за което за съжаление България се оказа неподготвена. Той драматично промени начина на живот през последните седмици и ще даде отражение и занапред.

От ПП АБВ настояваме, че човекът, а не парите и институциите, следва да е в центъра на всички мерки. Днес, наред с приоритета за здравето на хората, трябва да се мисли и дългосрочно - за предотвратяване на икономическата криза, която се задава и заплашва да ни върне в началото на 90-те години на миналия век и социално-психологическата катастрофа.

За последните десет години нищо друго не е изисквало в такава голяма степен солидарност, както настоящата пандемия. За съжаление обаче солидарност липсва и държавата, в лицето на управляващите, е най-силният източник на разединение и дезинформация.

Когато преди четири години настоявахме за въвеждане на необлагаем минимум и диференцирано ДДС на стоки от първа необходимост, а преди два месеца се противопоставяхме на обществените поръчки в областта на отбраната, за съжаление не бяхме чути. Днес е късно за голяма част от тези мерки.

Притеснени сме, че бягството от сериозните проблеми днес ни обрича на безизходица утре и настояваме за мерки и ангажимент на държавата!

  1. Приетият закон за извънредното положение вместо да решава проблемите, ще ги задълбочи още повече
  • Ние от АБВ винаги сериозно и последователно се противопоставяме на хаотичния законодателен процес и безбройните изменения в отделните закони, внасяни „на парче” и написани „на коляно”.
  • Противопоставихме се на приемането на Закона за извънредното положение, намираме го за излишен, тъй като и в момента у нас действат Закон за защита при бедствия, където изрично е посочено, че той включва ситуация като тази, както и Закон за здравето.
  • Този „временен закон” невременно и основно изменя текстове в „трайното” законодателство като: Кодекса на труда, Наказателния кодекс, Кодекса за социално осигуряване, Закона за отбраната, Закона за държавния служител, Закона за българските лични документи,  Закона за чужденците и т. н., и т.н. При това, без стратегия за справяне с пандемията, план за действие или оценка на въздействието.
  • Немалка част от разпоредбите в него ще продължат да действат и след прекратяване на извънредното положение.
  1. Държавата абдикира от грижата за оцеляване и ликвидност на фирмите в България, за разлика от останалите европейски държави и САЩ ги остави сами да посрещнат бурята
  • Основният риск, който трябва да се избегне, са масови и серийни фалити в икономиката и лавинообразно разрастване на безработицата. Към момента у нас не действа нито една конкретна мярка, която да спре това.
  • Предлагат се инициативи, които са необмислени, единични, колебливи и недостатъчни. Нужен е пакет от ясни, конкретни и реални мерки. Липсва информация какви ангажименти ще поеме държавата и как те ще се изменят с развитието на кризата.
  • Държавата трябва да се ангажира с осигуряване на ликвидност за бизнеса чрез:
  • отпускане на максимално финансиране от европейския бюджет и пренасочване на неизразходваните средства – 5% от БВП
  • отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на данъци
  • отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на социални осигуровки
  • отлагане с до 3 месеца и разсрочване на плащанията на задълженията по ДДС
  • реална помощ при плащане на работни заплати – сега тя е формална, подлежи на субективна преценка и само малцина могат да кандидатстват за тях
  • директни компенсации за най-засегнатите сектори
  • насърчаване на банките да предоговорят погасяването на кредитни линии
  • ЕК обяви фондове за подкрепа в размер на милиарди евро, реши държавите-членки да могат да използват държавна помощ, без да бъдат наказвани и предложи мерките за борба с последиците от коронавируса да не се отразяват като държавен дефицит
  • Редица европейски анализатори твърдят, че за преодоляване на икономическите последици от епидемията държавите трябва да вложат ресурс в размера на 4-5% от БВП. Притеснително е, че подобни разчети липсват за България и обявените мерки (на обща стойност под 1% от БВП) не са достатъчни, дори и на първо време, за да спрат фалита на малкия и среден бизнес.
  • Макроикономическата рамка на страната ни е стабилна, платежният баланс е положителен, държавният ни дълг е много нисък, а кредитният рейтинг - инвестиционен. Средства също има.
  • Без адекватни навременни мерки вълната от фалити, за която цяла Европа вече се готви, в България ще се окаже цунами!
  1. Стотици хиляди хора са заплашени да загубят работата си и да оцелеят на принципа на естествения подбор, при това, в най-бедната държава в ЕС.
  • Рискът от десетократно увеличение на бедстващите и бедни хора вече се превръща в тъжна прогноза.
  • Министерство на финансите не трябва да забравя, че държавният бюджет е за хората и опазването му не трябва да е с цената на човешките съдби.
  • От АБВ настояваме за:
  • гарантиране на получаване на заплати – това може да се случи през специално създаден за целта фонд
  • отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на битови сметки
  • отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на данъци и осигуровки от страна на самоосигуряващите се лица
  • насърчаване на банките да предоговорят погасяването на кредити и ипотеки на жилища
  • осигуряване на храна за хора с доходи под фактическата линия на бедност за страната
  • инвестиции в държавни производствени предприятия – в почти всички европейски държави открито се споделя тезата, която от ПП АБВ защитаваме от години -  за връщане на държавата в основни сектори на икономиката, защото това е важно за националната сигурност
  1. Говоренето и действията от страна на институциите трябва да е рационално, не емоционално, да дава информация, прогнозируемост и подкрепа, а не да налага страх, паника, чувство за вина и глоби.
  • Трябва да се прекратят обществени поръчки за офис техника и консумативи и средствата да се пренасочат за борба с коронавируса.
  • Настояваме за контрол и съгласуване на свеждането на разпоредбите до местните щабове и органите на местната власт.
  • Нужно е създаване на центрове за психическа помощ – напрежението отключва и нагнетява фрустрации и психични кризи, за което помага липсата на адекватно поднасяне на информацията и всяването на паника.
  • Основното при овладяването на подобна мащабна криза е доверието на обществото в мерките, които се взимат. Цинично и ерозиращо именно това доверие е да се създават два паралелни, противостоящи и взаимно противоречащи си като предложения експертни правителствени центъра с очевидната цел впоследствие евентуалните критики и неуспехи да се прехвърлят върху експертите, а не да поемат от политиците-управленци.

Човешкото здраве и времето са ресурси, които с всеки изминал ден намаляват за България. Ето защо работещи социално-икономически мерки са нужни днес, ако искаме да има утре!

 

 

 

Публикувано на 27.03.2020 г.    

Последни публикации

АБВ България

ПП АБВ предоставя на вниманието на българската общественост извадки от мониторинговия Доклад на ЕК върху България, които много ясно характеризират ситуацията у нас

АБВ България

Румен Петков: Докладът на ЕК е най-лошият от 2005 г. насам

АБВ България

Пламена Заячка: ПП АБВ предлага Декларация за сваляне на санкциите срещу Куба

АБВ България

Румен Петков и Пламена Заячка се срещнаха с посланика на Куба у нас Н. Пр. Ямира Куето Милиан

АБВ България

МЕХАНИЗМЪТ ЗА СЪТРУДНИЧЕСТВО И ПРОВЕРКА ОСТАВА – НОВ УДАР ПО БЪЛГАРСКОТО ПРАВИТЕЛСТВО


ABV Anketi

АБВ Региони

гр. Силистра

Пред олтара на свободата

гр. Силистра

Представители на АБВ в Силистра поднесоха цветя на паметника на Апостола

гр. Смолян

ПП АБВ с нова структура в град Неделино




© ПП АБВ 2018 г. - всички права запазени | Условия за ползване и защита на личните данни